De aarde versterken: Milieuduurzaamheidscharter van Live Nation

Live Nation Entertainment is 's werelds grootste live entertainment bedrijf bestaande uit wereldwijde marktleiders: Ticketmaster, Live Nation Concerts, Festival Republic, Academy Music Group, C3 Presents, LN Media and Sponsorship, en Artist Nation Management.

Live Nation Entertainment heeft de macht om levens te veranderen. Wij geloven dat het versterken van anderen door middel van muziek één van de manieren is waarop we het grootste verschil in de wereld kunnen maken. Dit geldt voor onze benadering van duurzaamheid; "De aarde versterken" is onze benadering om onze milieu-impacten te verminderen.

We vertrouwen op het milieu om live evenementen van wereldklasse te creëren. We zijn stewards van het milieu waar onze venues en live evenementen zijn gebaseerd, de instelling speelt een integrale rol in het creëren van de unieke sfeer die duurzame herinneringen voor fans vormt.

We zullen leiderschap tonen op het gebied van klimaatactie door wetenschappelijk gebaseerde doelen vast te stellen die ervoor zorgen dat onze broeikasgasemissiereducties in overeenstemming zijn met de verplichtingen die zijn aangegaan in de Overeenkomst van Parijs van het UNFCCC. Dit zal ervoor zorgen dat we bijdragen aan het niveau van koolstofvrijmaking dat nodig is om de wereldwijde temperatuurstijging beneden 1,5 graden Celsius te houden, in vergelijking met pre-industriële temperaturen, zoals uiteengezet in het beoordelingsverslag 2018 van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC).

 

Positie van Live Nation op het gebied van klimaatverandering

Klimaatverandering is echt en gebeurt nu. Het CO2e-gehalte in de lucht is het hoogst in de geschiedenis. Extreme weersomstandigheden zijn toegenomen in hun frequentie en intensiteit en hebben de levens van velen beïnvloed. Deze en andere milieukwesties, zoals verlies van biodiversiteit, luchtvervuiling, stijging van de zeespiegel en verzuring van de oceaan, tonen aan dat menselijke acties de aarde onbewust in een minder gastvrije toestand brengen.    Met catastrofale verliezen aan biodiversiteit die in het Living Planet verslag worden gemeld, geeft het IPCC een tijdschema aan voor dringende maatregelen om de opwarming te beperken, een groter bewustzijn van het publiek en protesten waarin wordt aangedrongen op overheidsmaatregelen, de noodzaak voor regeringen, bedrijven, organisaties en individuen om samen te werken om onze uitstoot van broeikasgassen te verminderen, is duidelijker dan ooit tevoren.

 

Als wereldleider op het gebied van live entertainment, hebben we de verantwoordelijkheid om de live muziekervaring te behouden voor de komende generaties en een geweldige kans om ons platform te gebruiken om wereldwijde milieuactie te inspireren.

 

We zullen ons best doen om de impact op het milieu van onze venues en festivals te verminderen door ervoor te zorgen dat we verantwoordelijke wereldwijde burgers zijn, dat we zorgen voor de gemeenschappen waar we werken, en dat we ons deel doen om de meest schadelijke effecten van de wereldwijde klimaatverandering te beteugelen.

 

We zullen de creatieve ethos van onze industrie benutten, onze fans, medewerkers, kunstenaars en industrie motiveren en inspireren om kleine maar krachtige stappen te ondernemen voor het milieu tijdens onze evenementen en daarbuiten.

 

En we zullen duurzaamheid gebruiken als een manier om door te gaan met innoveren en waarde voor ons bedrijf te stimuleren.

 

Dit Charter is:

 

Aanpak

We hebben acht prioritaire gebieden aangewezen die deel uitmaken van ons duurzaamheidswerk: emissies en energie, hulpbronnengebruik en afval (inclusief plastiek), water, voedsel, publieke betrokkenheid, inkoop, vervoer en lokale effecten. Elk gebied is beoordeeld in het kader van hun impact op en bijdrage aan de relevante VN-doelstellingen voor Duurzame Ontwikkeling1.

Broeikasgasemissies

In 2019 zullen alle Live Nation-eigen en geëxploiteerde locaties en live-evenementen hun broeikasgasemissies meten met als doel wetenschappelijke doelen vast te stellen die ervoor zorgen dat onze broeikasgasemissiereducties (BKG) in overeenstemming zijn met de aanbevelingen in het beoordelingsverslag 2018 van het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC))

 

Dit zal ons in staat stellen om jaarlijkse reductiedoelstellingen vast te stellen om onze overkoepelende doelstelling van een reductie van 50%van de uitstoot van broeikasgassen in de eerste en tweede helft van 2030 te halen.

Energie

Wij vinden de snelle overgang naar een koolstofarme economie dringend noodzakelijk.

Ons doel is dat al onze eigen en beheerde locaties en kantoren en live evenementen worden aangedreven door 100% hernieuwbare energie. Onze gebouwen en locaties zullen werken volgens gecertificeerde energie-efficiëntienormen.

In de komende 10 jaar zullen we het aandeel van energie uit hernieuwbare bronnen verhogen en investeren in maatregelen voor energie-efficiëntie en certificering. We zullen partners en leveranciers selecteren die ons kunnen helpen ons doel te bereiken en innovatie te ondersteunen en nieuwe technologieën te testen.

Hulpbronnenefficiëntie en afval

Live Nation zal prioriteit geven aan afvalreductie, gevolgd door hergebruik en dan recycling, terugwinning en verwijdering van energie.

Wij streven ernaar dat al onze kantoren, locaties en evenementen geen afval creëren en een 50% (of meer) terugwinning van materiaal bereiken tegen 2030, rekening houdend met lokale en nationale vereisten.

We zullen met onze aannemers nauwkeurig verslag uitbrengen over ons afval en afvalbeheersplannen ontwikkelen. Wij zullen op onze locaties en evenementen systemen voor het beheer van afval in gesloten kring opzetten en de ontwikkeling van een circulaire economie ondersteunen.

 

 

Plastiek

Wij zullen de verkoop van kunststoffen voor eenmalig gebruik op onze eigen en geëxploiteerde locaties en evenementen uiterlijk in 2021 uitfaseren. Alle daarna gebruikte voorwerpen moeten herbruikbaar, hernieuwbaar, gecertificeerd composteerbaar zijn of indien onvermijdelijk gemaakt van ten minste 30% gerecycleerd materiaal.

Dit omvat bemonsteringscontainers, bestek, borden, bekers, flessen, serveerartikelen, sachets, roerders, rietjes.

We zullen de beschikbare plastic alternatieven onderzoeken en onze partners op hetzelfde doel afstemmen. We zullen een bevoorradingsbeleid implementeren dat prioriteit geeft aan:

  • Hergebruik voor eenmalig gebruik
  • Hernieuwbare over eindige grondstoffen
  • Gecertificeerde composteerbare producten waar commerciële compostfaciliteiten bestaan
  • Prioriteiten stellen voor producten met het hoogste gerecycleerde gehalte dat beschikbaar is ten minste 30%

 

Water

We bieden goede toegang tot kwaliteit drinkwater op onze locaties en live evenementen, verminderen waterafval en identificeren hoogrisicogebieden die beperkingen op het waterverbruik vereisen. We zullen het hergebruik van grijs water onderzoeken en innovatie op dit gebied ondersteunen.

Voedsel

Wij zien industriële voedselproductie en verspilling als een milieukwestie. We zullen de CO2-impact van voedsel erkennen en met onze leveranciers samenwerken om voedsel te verkrijgen met de hoogst mogelijke normen voor dierenwelzijn. Het aanbieden van kwaliteit en gezond voedsel aan onze klanten is een prioriteit.

We minimaliseren de hoeveelheid voedsel die naar afval gaat en maken optimaal gebruik van composteerfaciliteiten.

Engagement

Onze duurzaamheidsdoelstellingen zullen duidelijk en transparant aan ons publiek worden meegedeeld en we zullen onze positie en bereik gebruiken om contact te leggen met onze klanten om het bewustzijn van milieukwesties te vergroten. We zullen contact leggen en samenwerken met lokale en nationale milieuoorzaken en organisaties.   We zullen deelnemen aan duurzaamheidsgesprekken binnen de industrie en daarbuiten om beste praktijken te delen en van anderen te leren.

 

Partnerships en aanbestedingen

We werken samen met onze toeleveringsketen, partners en sponsors aan gemeenschappelijke duurzaamheidsdoelstellingen.

We zullen de volledige levenscyclus van de producten die we kopen in overweging nemen en de ontwikkeling van nieuwe markten mogelijk maken om duurzame producten te ondersteunen.

Vervoer

Het is belangrijk dat al onze venues en live evenementen goede verbindingen met het openbaar vervoer hebben en we zullen samenwerken met leveranciers en lokale autoriteiten om het gebruik van duurzaam vervoer zoals bus, tram, trein, touringcar en fietsen aan te moedigen. Voor onvermijdelijke negatieve effecten zullen we de positieve effecten herkennen, meten en creëren om deze in evenwicht te brengen en te promoten bij ons publiek, kunstenaars, leveranciers en aannemers.

Lokale effecten

Ecologie – Elk event en site heeft zijn eigen unieke kenmerken en ontwerpen, zijn bereid om rekening te houden met alle ecologisch gevoelige gebieden of voorwerpen van erfgoed of culturele betekenis. We zullen werken binnen alle lokale omstandigheden en het uitvoeren van milieu-of biodiversiteitseffectbeoordelingen indien nodig om de lokale flora en fauna te beschermen tijdens het houden van onze evenementen.

Lawaai en licht - We zullen werken aan het minimaliseren van de impact van lawaai en lichtvervuiling van onze events.

Lokale gemeenschap - Wij ondersteunen lokale liefdadigheidsinstellingen en creëren lokale werkgelegenheidskansen waar mogelijk. We zullen proberen de economische impact te meten die onze venues en live evenementen hebben op de lokale zones.

Welzijn - Wij zullen zorgen voor de gezondheid en het welzijn van alle medewerkers en bezoekers.

Bestuur

Het duurzaamheidsbeleid zal centraal worden beheerd en individueel worden ontwikkeld binnen elk land, waarbij met elk team capaciteit wordt opgebouwd om duurzaamheid centraal te houden in onze planning en activiteiten.

Elk deelnemend land zal een milieubeheersysteem en een actieplan ontwikkelen waarin de stappen worden uiteengezet die zullen worden genomen om onze doelstellingen te bereiken.

In 2019 zullen we onze basislijn van milieuvoetafdruk meten met behulp van een standaardbenadering en we zullen dit gebruiken om maatstaven en doelen te bepalen waar we elk jaar aan zullen werken. We zullen onze vorderingen op transparante wijze volgen, meten en delen en proberen jaarverslagen te publiceren. Waar nodig zullen we deelnemen aan certificeringsprogramma's.

We zullen ervaringen (positieve en negatieve) delen over veranderingen die we maken, beste praktijken delen en van elkaar leren.

We zullen er voortdurend naar streven deze positie verder te ontwikkelen en te verbet

 

------------------

 
   

1 Elf van de zeventien doelstellingen voor Duurzame Ontwikkeling zijn rechtstreeks relevant voor live muziekevenementen en staan hier vermeld: 3 - Goede gezondheid en welzijn, 4 - Kwaliteitsonderwijs, 6 – Schoon water en sanitaire voorzieningen, 7 – Betaalbare en schone energie, 9 – Industrie, 11 - Duurzame steden en gemeenschappen, 12 – Verantwoordelijk verbruik en productie, 13 – Klimaatactie, 14 – Leven onder water, 15 – Leven op het land en 17 – Partnerschap voor de doelstellingen.